צילום עם מקור אור אחורי כראשי
תאורה אחורית

שלום לכולם.
אנו מקבלים המון פניות/שאלות בנושא תאורה, יותר נכון, בשפה הפשוטה יותר, השאלות הן בנוגע לצילום מול השמש, מול מקור אור אחורי שהוא חזיתית לצלם, כלומר מאחורי האובייקט המצולם.
הפניות המתקבלות הן ברוב מהצלמים, איך ישנם גם הלקוחות אשר מגיעים עם שאלה:
אני רוצה בוק לבת מצווה לילדה שלי ואני רוצה שהצלם ילך לפי הבקשות שלי לצילום ולא יאלתר. חלק מהבקשות הן שהצילום יהיה מול השמש ושולחת דוגמאות של התמונות שמצאה ברשת.. כפי שהבנתי המון צלמים או ''צלמים'' הגיבו בסירוב לבקשה כלא סטנדרטית.. אנחנו אמרנו כן!
היום אנו נסביר איך מצלמים מול השמש או מקור אור אחר שהוא מקור אור אחורי הראשי.

שמש ישירה אינה הסיבה לויתור הצילום אלה דווקא ההיפף.
מצב כזה, צלם מקצועי ינצל לטובתו..
תזכורת! מקור אור אחורי הינו האור הראשי שנמצא מאחורי המצולם/ת.

 

א' כל לא חובה שהמקור האור יהיה בדיוק מאחורי האובייקט, ממש לא, האור יכול ואפילו רצוי מאוד שיתמקם בצידו השמאלי או ימני של האובייקט המצולם, אפשר מלמעלה או מלמטה איך העיקר שאור יהיה מול המצלמה של הצלם.
צלמים מתחילים/חובבנים בדרך כלל נבהלים מתאורה אחורית, ובצדק. במקרה זה קלי קלות להרוס את הפריים.
ללא נסיון עם התאורה, קרוב לוודאי שתקבלו כתם שחור במקום סצנה עסיסית.

ננסה להבריח לכם הפחדים ולעשות מהפחד שלכם החבר הטוב ביותר.. אור אחורי.
עם שימוש נכון בסוג האור זה, תוכלו ''לעטוף'' את המצולם/ת באור קסום ונעים לעין.
קודם כל הערה קטנה.. אור אחורי לא מחייב להיות אור השמש או תאורה טבעית בלבד.
זה יכול להיות פלאש או כל מקור אור אחר עם עוצמה הנדרשת.
במקרה ואתם משתמשים בכמה מקורות אור, האור האחורי חייב להיות מאחורי האובייקט ולהאיר את האובייקט ולא את הרקע, מטרתו להאיר את האובייק בחלקו האחורי ולהבליטו יותר על גבי הרקע.
באור זה בדרך כלל משתמשים בסרטים/קליפים וכדומה כדי לתת למצולם/ת לדוגמא, את התדמית תמימית/מלאכית יותר. אם תאירו את השיער של המצולמת מאחור, תקבלו שיער בולט ורך יותר, וזה מדהים.
חשוב גם כן שהאור האחורי עצמו לא יכנס לפריים אחרת תקבלו בליקים בתמונה אלה אם כי זה מתוכנן כך בכוונה כאפקט.
אור אחורי טוב גם במקרים בהם רוצים להבליט את המצולם מהרקע, אור זה נותן ''מימדים'' למצולם ועושה אפקט ויזואלי של תלת מימד.

 

תזכרו הדבר החשוב:
עומק שדה בתמונה ותלת מימד ויזואלית מתקבלים בעזרת הצללים. עם אור ישיר זה לא קיים כלל ואור צדדי זה קיים איך זה מאוד קשה להשגה!
כאשר משתמשים באור האחורי, אתם מקבלים את השליטה המלאה על הצללים ויכולים להשיג תוצאה מרשימה.

תמונות יפות יצאו לכם רק אחרי שתדעו לשלוט באור האחורי. כדאי מאוד להשתמש בפלאש, ואז פני המצולמת לא יהיו חשוכים מהרקע איך יחד עם זה תקבלו התוצאה/אפקט של האור האחורי. תזהרו מלהאיר יתר של האובייקט, מאוד קשה לתיקון.
כדאי מאוד לשים מרכך על הפלאש כך אתם תמנעו את בליקים על פניהם של המצולמים והאור יהיה רך ונעים לעין.
בתנאי הצילום אלו אין לצפות לרקע מואר היטב, הרקע יהיה מואר יתר ואפילו מרוח וזה בסדר גמור ואפילו מצויין במקרים מסויימים.

 

אור אחורי נותן לכם גם לצלם דמויות.. לדוגמא רבים מאיתנו ראו תמונות מעלפות על גבי רקע השקיעה ורואים רק שתי דמויות, שני כתמים שחורים של אנשים.. כל סט צילומי חתן וכלה מכניסים לתוכו כמה תמונות מהסוג הזה.. 
כאשר אתם מצלמים דמויות עם אור מאחוריהם, שימו לב לבליטה שלהם על גבי הרקע, אם אתם מצלמים אדם אחד, כדאי לו לעמוד בפרופיל יותר, זה יתן דגש, שזה המצולם. אם זה זוג, שמרו על המרחק ביניהם, שלא יהיה מיזוג של צלליות ותקבלו כתם שחור לא מובן.
סוג האור זה שימושי מאוד לא רק בצילומי פורטרט אלה גם בצילום נופים. אם השמש מגיע ישר אל תוך העדשה, הסביבה נראית פשוט קסומה ולא אחרת. במיוחד יפה אם תתפסו רגע כשהשמש רק יוצאת מהעננים ורואים רק את חלקה הקטן.. שמיים כאלו בצורה די אוטומטית יכולים להפוך ל''דמות הראשית'' בתמונה.

 

עם אור האחורי אפשר לצלם הכל.. מבנים, עצים וטבע כלל ואפילו מקרו.
האובייקט יוצא מושחר ורואים רק את הקונטורים, בזמן שהרקע מייצר עטיפה מוארת וזה נראה פנטסטי.
שמש בזמני הזריחה או השקיעה הינה המיוחדת ביותר, והצבעים רכים יותר וצבעוניים יותר.
אם השמש ''פוגעת'' באובייקט מהצד, הוא מייצרת סביבו קו בהיר ובכך מבליטה אותו.. תשתמשו בתאורה הטבעית וצאו לציד תמונות מגניב בשעות הבוקר או ערב.

 

הבעיה הנפוצה ביותר היא שהמצלמה ''מתעוורת'' בצילום באור נגדי.
הפתרון של כך הינו lightroom או כל תוכנת עריכה אחרת בה ניתן לשנות ולערוך תאורה, צלליות ואיזון לבן הידוע white balance
כמובן שחשוב במידה וזה אפשרי מבחינה טכנית, לצלם בפורמט raw.
עוד ''מכשול'' ידוע זה הבליקים של השמש, הבליקים נוצרים מכניסת האור הישירה אל תוך העדשה.. כאן תוכלו לתקן זאת בקלות, רק להזיז כיוון אחר ולברוח מאור ישיר, או, לשים בלנדה המחסה די הרבה כדי שאור ישיר לא יכנס.
גם תזכרו: אור אחורי, מאוד משתקף על המשטחים עליהם מאיר, אז כדי להימנע מכך תבחרו זווית שונה קצת.

שתי אפשרויות להילחם בתופעה זו:
הראשונה והנפוצה ביותר היא, לצלם במהירות גבוהה יותר מהדרוש ואז לתקן זאת בלייטרום.
השניה היא מורכבת יותר (תלוי למי) לעשות כמה תמונות במצב ברקטינג (Bracketing) ולאחר מכן לאחד אותם בפוטושופ או פוטומאטיקס

צילום פורטרט באור האחורי הינו יפה במיוחד ועניין בכלל לא פשוט. אם מדובר בתאורה הטבעית, כלומר שמש, אז הזמני הצילום הינם או בשעות הבוקר או בערב בלבד. מכיוון ואתם צריכים את השמש כמקור אור מאחורי האובייקט, מן הסתם השמש צריכה להיות או השוקעת או זורחת.. וגם בשעות האלו תקבלו שמש הכי נעימה ורכה.
צילום בשקיעה בהרבה מאוד מקרים משמש לא רק כמקור האור האחורי, אלה גם כרקע לתמונה, במקרה זה חייבים פלאש/ים העובדים בסנכרון מהיר, כלומר TTL

 

לסיכום
תנסו, אל תהיו עצלנים ותגיעו לטוצאה הרצויה והצפויה!